dinsdag 10 december 2019

2 dagen in Munnar

Dag 1

Wakker worden in een boomhut, dat is toch iets anders dan normaal. En dan blijkt het ook nog eens prachtig weer te zijn. We boffen. Na een karig ontbijt snel op weg naar het stadje Munnar, op zo'n 1400 meter.

In Munnar zijn we eerst langs de 'forest office' gegaan. We wilden een permit regelen voor de volgende dag om de één na hoogste berg van deze regio te gaan beklimmen, de Meesapulimala. Anders dan Indiërs wilden wij ook een vroege start doen, dus morgen om 5 uur 's morgens afgesproken om daarna met een jeep naar basecamp gebracht te worden. Dan kunnen we om 6 uur / half 7 aan de klim beginnen van zo'n 3 uurtjes. De meeste Indiërs overnachten in basecamp, in tentjes, en gaan dan om een uur of 9 naar boven. Wij hopen dus voor de hordes uit te lopen en bovendien is het nog een stuk koeler dan.

Nadat we alles geregeld hadden zijn we in de buurt van Munnar een stuk gaan wandelen. Het eerste plan dat we hadden kon niet doorgaan. We waren nog geen minuut op weg of we werden tegengehouden: private property. We wilden door een theeplantage lopen, keurig over weggetjes, maar het mocht dus niet. Toen maar een andere wandeling gemaakt. Eerst over een asfaltweg, maar wel tussen de theevelden. En doordat het zo zonnig was, zag je wel 50 tinten groen. Zo mooi allemaal. Op een gegeven moment toch maar weer eens een paadje linksaf ingeslagen en hopen dat we niet werden tegengehouden. Dat gebeurde niet en zo kwamen we ergens boven en echt helemaal midden in de theeplantages. Super gaaf.

Daarna naar beneden gelopen en door naar Munnar om wat inkopen te doen voor morgen. Ook wat flessen bier gekocht. Dat gaat heel apart in Kerala. Je kunt enkel alcohol kopen bij overheidswinkels. Dat was hier in Munnar een hutje met tralies ervoor, en een rij wachtenden. De rij was gelukkig kort, maar 's avonds kan die wel 100 meter zijn.

Hopen dat het morgen ook zo mooi weer en zo mooie omgeving is!

Dag 2

En het zou een supermooie dag worden!

Wekkertje ging om 04:25. En om 04:45 bracht Dileep, onze chauffeur, ons naar Munnar, waar een jeep op ons wachtte, een echte Marinda Roxor. Na een uur in het donker door elkaar geschud te zijn bereikten we basecamp. Zoals te verwachten moesten ze daar nog wakker worden en ons ontbijt maken. Maar goed, om 06:45 gingen we een stukje verder omhoog met de jeep naar 'Rhodo mansion'. Rhodo vanwege de vele rododendrons die daar in de bergen groeien. Daar kregen we ene gids, die zich zonder voor te stellen vooruitsnelde, omhoog. Wij er achteraan. Het was inmiddels 07:15. De zon was inmiddels op, maar het was wel heel koud, nog geen 10 graden. We zaten op 2400 meter.

We boften erg met het weer. De moesson lijkt voorbij. Dit zou de eerste dag na de moesson worden zonder regen. Het was een prachtige wandeling over heuveltjes, met prachtige vergezichten. Na een kwartier ging de fleece uit, want we liepen inmiddels in de zon. We haalden 2 groepen Indiërs in die in Rhodo Mansion hadden overnacht en eerder waren begonnen. En zo kwamen wij als eersten op de top van Meesapulimala, om 08:20, op 2640 meter. Dik uur gelopen dus. Op de top wat van het uitzicht genoten en Thar gezien, een soort gems of steenbok.

Via een ander pad weer naar beneden gegaan, ook met een andere gids trouwens, die goed Engels sprak. En bij Rhodo Mansion teruggekomen zijn we niet in de Jeep gestapt maar via een, ook weer prachtig, pad naar basecamp gelopen. Het was inmiddels 11:15. Daar stond de jeep en na een uurtje hobbelen waren we weer in Munnar.

Daarna nog wat rondgereden met onze eigen auto en toen maar een biertje, uit eigen voorraad, genomen in ons hotel.