vrijdag 5 november 2010

Succes op de Naya Kanga!

Hehe, we hebben het gehaald. Een paar dagen geleden zijn we uit Kyanjin Gomba naar het basiskamp (4300 m) van de Naya Kanga (5844 m) vertrokken. Het was goed weer, maar we wisten nog steeds niet zeker of we de berg zouden gaan beklimmen. Kyanjin Gomba was trouwens lachen. In de loop van de middag was er ineens heel veel opwinding in het dorp; er bleken militairen aan te komen. Er was zelfs een generaal bij die direct op Otto afliep en de handen schudde. En een andere hoge piet wilde per sé op de foto met ons. Strak gezicht trekken zoals gewoonlijk maar wij sloegen gelijk onze armen om hem heen en zeiden dat hij moest lachen tegen het vogeltje.
Goed, de tocht naar het BC was steil en vermoeiend, maar wel kort, slechts 3 uurtjes. De volgende dag verder naar het hoogtekamp op 4900 meter. Daar bleek al veel sneeuw te liggen; het was gewoon een erg guur oord, aan de noordzijde van de berg. Omdat we ons sterk voelden hebben we gelijk besloten om de volgende dag de Naya Kanga te gaan beklimmen.
In de loop van de middag kwamen nog een paar Welshmen naar beneden vanaf de Ganja-La pas. Eentje had behoorlijk hoogteziekte en was er niet best aan toe. Ze vroegen aan Otto of hij wilde zeggen dat hij dokter was, om de zieke te overtuigen niet weer terug omhoog te gaan. Dat spelletje hebben we maar mee gespeeld.
De volgende dag om 3 uur uit de veren en om 4.15 op pad. Het was donker en koud. We hadden onze donsjassen aan. Het eerste uur moesten we over blokkenterrein lopen, niet echt gemakkelijk in het donker. Na anderhalf uur, het begon net licht te worden, kwamen we bij een steile rotswand, op zon 5000 meter. Die hebben we via vaste touwen beklommen. Daarna begon de sneeuw, maar ook de zonneschijn. Het zou een prachtige dag worden. Even later de stijgijzers onder gedaan en verder omhoog. De gehele route zou bijzonder steil blijven. We hebben ons in een aantal uren omhooggeworsteld: soms maar een een tiental passen doen en dan weer uithijgen. Even voor twaalven stonden we vlak onder de top. Maar we moesten nog wel een 70/80 graden steil stukje klimmen van zo'n 30 meter. De gids heeft toen een touw bevestigd en wij hebben onszelf mbv een 'jumar' omhoog gewerkt. Om 12.00 stonden we boven. Erg koud. Daarna 'abseilen' naar benden en snel over de sneeuw en gletsjer weer terug. Dat ging allemaal prima tot we weer bij de rotsen aankwamen. Daar moesten we weer abseilen en toen moesten we nog een uur of 2 over dat blokkenterrein teruglopen. We waren zo verschrikkelijk moe. Maar uiteindelijk waren we om 16.45 weer in het kamp terug. Koppie soep gegeten, paar bakken thee en toen gaan slapen. Het was een 'interessante' dag geweest. Onzettend geboft met het weer. Het was de hele dag helder. Maar echt goed geslapen hebben we echter niet.
Vandaag moesten we de Ganja La over, een pas van 5100 meter, dus 200 meter hoger dan ons kamp. Het was weer eens steenkoud, maar gelukkig scheen de zon op de pas. We lopen nu van noord naar zuid, dus na de pas zullen we meer de zon zien. We zitten nu in een kamp bij een riviertje, op 4420 meter. Over 4 dagen verwachten we weer in Katmandu te zitten. Dan gaan we lekker een frietje met mayo eten. Mmmmmm.